Lezen, lezen, lezen: de enige manier om taal te ontwikkelen

Gepubliceerd op: 23 mei 2023 11:18

Foto van Kees Nieuwkoop (Yuverta) en Marloes Middeldorp (bibliotheek Gouda) die de samenwerkingsovereenkomst ondertekenen

Het is het stokpaardje van Peter de Vetten, docent Nederlands op de Goudse locatie van Yuverta: “Om taal te ontwikkelen, moet je lezen, lezen, lezen. Voor veel jongeren zijn boeken letterlijk ver weg, omdat ze ze niet thuis hebben en omdat ze nooit in de bibliotheek komen. Door samen te werken met de bibliotheek Gouda zorgen we dat er boeken op school zijn, binnen handbereik dus.”

De Bibliotheek op school

Met de aanpak van de Bibliotheek op school werken bibliotheken en scholen structureel samen aan het leesplezier van leerlingen, zodat zij op school en thuis meer gaan lezen. Onderdelen van deze aanpak zijn een actuele en gevarieerde collectie boeken op school, een schoolbreed leesplan en de inzet van een leesconsulent van de bibliotheek. De leesconsulent denkt mee in het opstellen van het leesplan, stelt samen met de leerlingen en docenten een collectie boeken samen die bij de school past en brengt expertise op het gebied van leesplezier de school in.

Lezen weer leuk gaan vinden

Dat is nodig, want Nederlandse jongeren lezen steeds minder vaak en met steeds minder plezier. Ze lezen weliswaar volop korte tekstjes – berichten op hun smartphone of samenvattende stukjes in schoolboeken – maar besteden minder tijd aan ‘diep lezen’: het geconcentreerd lezen van langere teksten of boeken. Mede hierdoor gaat hun leesvaardigheid achteruit. Dat heeft gevolgen voor hun functioneren op school en in de samenleving. In de ogen van schoolleider Kees Nieuwkoop is de oplossing dat jongeren lezen leuk (gaan) vinden. Marloes Middeldorp, adjunct-directeur van de bibliotheek Gouda vult daarop aan: “Buiten dat is het voor iedereen belangrijk om goed te kunnen lezen. Ik ben dan ook heel trots op deze samenwerking met Yuverta, als eerste middelbare school in Gouda. Je kunt leesbevordering niet een beetje doen, het moet geen los programmaatje zijn. Door structureel samen te werken kunnen we echt het verschil maken.”

Mogen de boeken echt mee naar huis?

Op 22 mei werd de samenwerkingsovereenkomst tussen Yuverta en de bibliotheek Gouda ondertekend. De komende tijd worden de boekenkasten gevuld en worden er aanvullende afspraken gemaakt. Marloes MIddeldorp: “Voorwaarde is dat er financiën beschikbaar zijn. Die zijn er vanuit school, vanuit de bibliotheek én vanuit de gemeente Gouda. Door die bijdrage van de gemeente hebben we een leesconsulent kunnen aannemen, Robin Geerts. Zij sprak met de leerlingen op school. Van een echte lezer kreeg ze een hele lijst met boekentips voor de schoolbibliotheek, maar er was ook een leerling die nog nooit in een bibliotheek boeken had geleend: mogen de boeken uit de schoolbibliotheek straks echt mee naar huis? Graag zelfs!”

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over ons aanbod voor het voortgezet onderwijs op bibliotheekgouda.nl/vo. Of neem contact op met leesconsulent VO Robin Geerts via r.geerts@bibliotheekgouda.nl / 06 49 14 44 00.

Lees meer over ons aanbod voor het voortgezet onderwijs