Staatssecretaris Judith Tielen op bezoek
Op maandagochtend 20 april mochten wij staatssecretaris Judith Tielen verwelkomen in Gouda voor een inspirerend werkbezoek. Wij zijn vereerd dat zij kennis kwam maken met de bibliotheeksector en ons werk van dichtbij wilde ervaren.
Het bezoek stond in het teken van de ontwikkeling van de nieuwe Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (Wsob). Deze wet moet bibliotheken toekomstbestendig maken, met onder andere meer aandacht voor leesbevordering, digitale inclusie, structurele financiering en de samenwerking tussen lokale en landelijke partners.
In gesprek met onder andere de Vereniging van Openbare Bibliotheken, de gemeente en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bespraken we actuele thema’s zoals een leven lang leren, het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) en de kracht van buurtbibliotheken.
Als grootste ‘club’ van Gouda met ruim 21.863 leden, spelen wij een belangrijke rol in de stad. Dagelijks organiseren we diverse activiteiten rondom lezen, digitale vaardigheden en ontmoeting, en verwelkomen we zo’n 150 bezoekers per dag (exclusief uitleen).
Samen bouwen we aan een toekomst waarin de bibliotheek een toegankelijke en verbindende plek blijft voor iedereen.