'Oorlog dichterbij'-koffers voor het onderwijs

Gepubliceerd op: 2 april 2022 09:52

Het project 'Oorlog dichterbij in Midden-Holland' brengt persoonlijke en lokale oorlogsverhalen letterlijk dichterbij. Dat gebeurt in de vorm van koffers die basisscholen kunnen lenen. De koffer staat symbool voor weggaan, thuiskomen en herinneringen en is gevuld met boeken, documenten, foto's én voorwerpen die te maken hebben met oorlog en bevrijding.

De koffer kan aangevraagd worden door basisscholen en is geschikt voor groep 6, 7 en 8. De koffer wordt een aantal weken in de klas tentoongesteld, zodat leerlingen klassikaal maar ook individueel kunnen bladeren, lezen en kijken. De inhoud biedt voldoende stof om over te praten. Zo komt niet alleen de oorlog dichterbij, maar ook het gevoel van vrijheid. De koffer kan dienen als presentatie en verdieping bij de bestaande lessen. Een boekje met lestips helpt de docent hierbij. Daarnaast wordt met behulp van een digitale kaart de lokale geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog ontsloten.

Aanmelden

Voor meer informatie of het kosteloos bestellen van de 'Oorlog dichterbij'-koffer kun je contact opnemen met Ellie Wout: e.wout@bibliotheekgouda.nl.

Het aanbod is door de Bibliotheek Gouda ontwikkeld in samenwerking met Streekarchief Midden-Holland en Libertum. Het project is mede mogelijk gemaakt door subsidiegelden van de provincie Zuid-Holland in het kader van 75 jaar Vrijheid in Zuid-Holland.