Winnaars Nationale Voorleeswedstrijd

Gepubliceerd op: 31 januari 2024 19:14

Dit jaar is de 31ste editie van de Nationale Voorleeswedstrijd. In verschillende wedstrijdrondes nemen kinderen uit het hele land het tegen elkaar op.

De Nationale Voorleeswedstrijd is in 1993 door Stichting Lezen in het leven geroepen om het leesplezier in groep 7 en 8 te stimuleren. De wedstrijd bestaat uit meerdere rondes. De eerste ronde wordt georganiseerd door scholen zelf, in de groepen 7 en 8. De winnaars daarvan gingen door naar de tweede ronde die wordt georganiseerd door de bibliotheek. In maart en april zijn er provinciale wedstrijden en op 22 mei 2024 is de landelijke finale.

Ga naar denationalevoorleeswedstrijd.nl

Goudse wedstrijd

Op woensdag 31 januari organiseerde de bibliotheek Gouda een wedstrijd met de winnaars van de Goudse basisscholen. Deze vond plaats in Cultuurhuis Garenspinnerij. De jury bestond uit Ellen Moen (bibliotheek Gouda), Bart Jansen (voormalig eigenaar Boekhandel Verkaaik) en kinderburgemeester Pheline van der Linden.

Winnaars Milou en Evi

Nine, Nienke, Firdaus, Dounia, Baris, Milou, Christian, Aimée, Niguel, Kristel, Evi, Esra, Jaroah, Claire en Shailika lazen allemaal prachtig voor. De jury koos na lang beraad twee winnaars:

Milou Grootveld van De Bijenkorf; zij las voor uit 'Het verborgen land - De strijd om de magische wens' van Chris Colfer.

Evi van Dam van de Prinses Julianaschool; zij las voor uit 'Spoorloos op de droomplaneet' van Myron van der Velden.